Fragment mapy dokumentujący planowany przebieg autostrady oraz kanału.

 

W związku z podjęciem decyzji o budowie autostrady na terenie Ornontowic powstał obóz jeniecki w którym umieszczeni zostali jeńcy zmuszeni do pracy przy budowie autostrady.

Tajny plan Hitlera dla Górnego Śląska z roku 1940

 

 

 

W 1940 r. sporządzono dla Adolfa Hitlera tajny plan. Plan ten zakładał wielkie budowy na terenie Górnego Śląska. Powstać miały m.in. dwa kanały – Odra-Dunaj i Odra-Wisła oraz autostrada łącząca Berlin i Wrocław z Górnym Śląskiem i Krakowem.

 

Plan Hitlera z 1940 r. odnośnie kanału Odra-Dunaj zakładał, że od okolic Ostrawy równolegle do Odry powstanie nowy kanał, który między Koźlem, a Sławięcicami łączyć się będzie z Adolf-Hitler-Kanal, czyli dzisiejszym Kanałem Gliwickim. Od tego kanału między Solarnią, a Grabówką miał rozpoczynać się planowany Kanał Odra-Wisła.

 

Kanał Odra-Wisła miał biec równolegle do rzeki Bierawka aż do okolic Czuchowa, gdzie przecinać się miał z Bierawką. Między Czuchowem, a Szczygłowicami miał przecinać się także z linią kolejową, zaś między Dębieńskiem Starym, a Szczygłowicami z planowaną autostradą, która miała połączyć Berlin i Wrocław z Krakowem.

 

Nowa autostrada w kierunku Krakowa miała odchodzić od autostrady Berlin-Bytom koło Kleszczowa. Następnie biec między Ostropą, a Sośnicowicami przez Krywałd i Szczygłowice, Ornontowice, Paniowy, omijać Mikołów, Imielin, biec między Chrzanowem, a Oświęcimiem dalej w kierunku Krakowa.

 

Planowane kanały i autostrada miały umożliwić transport na całą Europę węgla, stali i innych produktów wytwarzanych w okolicach Ostrawy oraz na przemysłowej części Górnego Śląska. Do miast Europy płynąć miały m.in. wytwarzane w Gliwicach kotły, druty, produkty żeliwne, rury. Wytwarzane w Łabędach metale nieżelazne (m.in. niklowe). Z Rybnika zaś maszyny wytwarzane przez Rybnicką Fabrykę Maszyn (niem. Rybniker Maschinenbau) oraz produkty huty Silesia.